o jodze

Kilka informacji o metodzie jogi Iyengara

B. K. S. Iyengar był jednym z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi i twórcą metody zwanej od jego nazwiska jogą Iyengara®. Zmarł 20.08.2014 w wieku 95 lat i do końca zadziwiał niespotykaną sprawnością i energią. Liczne pomoce i akcesoria do jogi zaprojektowane przez siebie pozwoliły mu rozwinąć sztukę jogi terapeutycznej bliskiej zachodniej rehabilitacji. Z każdym rokiem, na całym świecie, przybywa zwolenników uprawiających jogę według metody Iyengara®. W 2004 roku czasopismo TIME uznało Iyengara za jednego ze 100 najbardziej wpływowych ludzi XX wieku. Miliony sprzedanych książek i miliony ludzi praktykujących jogę według metody nazwanej jego nazwiskiem.

Metoda Jogi B.K.S. Iyengara®

Na podstawie doświadczeń z praktyki własnej i z pracy z tysiącami osób, Iyengar opracował specjalne sekwencje ćwiczeń na różne dolegliwości, począwszy od przeziębienia, poprzez bóle pleców, kłopoty z ciśnieniem, aż do depresji i chronicznego zmęczenia. Rozpisał treningi na blisko 50 dolegliwości i wynalazł przyrządy wspomagające ćwiczenia: specjalnie zaprojektowane ławki, krzesła i wałki. By efekty praktyki były jak najlepsze, trzeba wykonywać wszystkie pozycje w ściśle określony sposób. Tylko wtedy można precyzyjnie dotrzeć do każdej partii ciała (od skóry po narządy wewnętrzne). Właśnie dlatego osoby praktykujące jogę Iyengara® wielką wagę przykładają do dokładności i świadomej pracy w asanach (pozycjach), by wykonywać je  prawidłowo. Nie ćwiczy się tak, jak pozwala ciało, gdyż byłoby to tylko pogłębianie istniejących ograniczeń i nieprawidłowości. Tu każda część ciała musi wykonać ściśle określoną pracę. Bardzo ważne jest, by ćwiczyć pod okiem dyplomowanego nauczyciela.

Korzyści płynące z jogi Iyengara
Okazuje się, że ludzkie ciało ma ogromny potencjał i wielkie zdolności do autoregeneracji. Początkowo z trudem prostujesz plecy czy kolana, a potem to staje się naturalne i łatwe. Już nie wysuwasz barków do przodu, nie zapada się twoja klatka piersiowa. Z czasem zauważasz, że zmienia się sposób, w jaki oddychasz. Zmienia się twoja życiowa powierzchnia płuc. Dotleniony, lepiej odżywiony mózg też zaczyna sprawniej pracować. Dostrzegasz, że zmienia się twoje samopoczucie. A stąd już tylko krok do kolejnej obserwacji – że ciało i umysł są mocno związane ze sobą.       Inaczej czujesz się siedząc ze zwieszoną głową, z zapadniętą klatką piersiową, a zupełnie inaczej, gdy porządnie wyprostujesz plecy, poczujesz przestrzeń w klatce piersiowej i staniesz mocno na ziemi.

Praktykując regularnie możesz zwalczać bóle głowy, kręgosłupa i stawów, przejść łagodnie  przez okres przekwitania, wspomóc leczenie depresji, ale przede wszystkim zaczniesz żyć świadomie. Poprzez praktykę jogi poznajemy siebie, swoje wnętrze, odkrywamy harmonię i pełnię życia.

Joga harmonizuje umysł i ciało
Szkoda życia na autopilot. Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna, która wymaga koncentracji  do nauki nowych czynności, a przede wszystkim angażuje naszą świadomą uwagę, usprawnia funkcje umysłowe, wzmacnia połączenia synaptyczne i zapobiega procesom degradacyjnym związanym z wiekiem. Korzysta ciało. Korzysta umysł. Korzysta człowiek, który jest harmonijną jednością ciała i umysłu. A jedność, połączenie – to tylko niektóre ze znaczeń słowa joga.

 

Jogę może ćwiczyć każdy!

ASANY- pozycje jogi

Asany zwiększają siłę i wydajność mięśni, ścięgien, systemu krążenia, systemu nerwowego. Mają również korzystny wpływ na umysł i psychikę.

Poszczególne pozycje jogiasany można podzielić na grupy, z których każda ma trochę inny wpływ na organizm człowieka.

Pozycje stojące
Techniki wykonywane w pozycji stojącej są dynamiczne i energetyzujące. Pozycje stojące są szczególnie ważne na początku .Stanowią podstawę dla dalszej praktyki. Dzięki nim ćwiczący zapoznaje się ze szkieletowo-mięśniową budową ciała oraz uczy się używać inteligencji, aby świadomie pobudzać te części swojego organizmu. Wzmacniają całe ciało, budują siłę, muskulaturę i determinację.

Asany w pozycji siedzącej
Wszystkie pozycje siedzące poprawiają elastyczność bioder, kolan i kostek. Obniżają  napięcie mięśni krtani i przepony, ułatwiając w ten sposób oddychanie. Wzmacniają kręgosłup, uspokajają umysł i uelastyczniają mięsień sercowy.

Skręty
Pozycje rozciągające boczne (skręty) uelastyczniają i odmładzają kręgosłup, usuwają sztywność barków, działają na organy wewnętrzne, usuwają kłopoty z biodrami, plecami
i pachwinami. Gdy kręgosłup staje się bardziej elastyczny, poprawia się dopływ krwi do zakończeń nerwowych.

Pozycje odwrócone
Wszystkie pozycje odwrócone odmładzają  i regenerują ciało, poprawiają krążenie, mają doby wpływ na pracę gruczołów dokrewnych oraz wzmacniają odporność organizmu.
Narządy wewnętrzne znajdując się w  pozycji odwróconej, dostają zwiększoną dawkę energii, podobnie jak mózg, do którego napływa większa ilość krwi. Nogi doskonale odpoczywają , ponieważ nie spoczywa na nich ciężar ciała . Tych pozycji, z uwagi na zakłócenie naturalnego przepływu krwi, nie powinny wykonywać kobiety w czasie menstruacji.

Skłony
Mają działanie uspokajające i wyciszające. Wpływają korzystnie na narządy brzuszne, kręgosłup i miednicę . Łagodzą napięcia i usuwają zmęczenie.

Wygięcia do tyłu
Wzmacniają kręgosłup, ramiona i nogi. W pozycjach tych mięśnie brzucha rozciągają się, zaś kręgosłup i biodra staja się bardziej elastyczne. Pozycje te dostarczają bardzo dużo energii i entuzjazmu, mają działanie antydepresyjne, rozwijają wiarę w siebie
i otwartość wobec świata.

Pozycje relaksacyjne
Pozwalają szybko usunąć zmęczenie, uspokoić się, całkowicie rozluźnić ciało i umysł oraz zregenerować siły.