o jodze

Kilka informacji o metodzie jogi Iyengara

B. K. S. Iyengar  był jednym z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi i twórcą metody zwanej od jego nazwiska jogą Iyengara®. Zmarł 20.08.2014 w wieku 95  lat i do końca zadziwiał niespotykaną sprawnością i energią. Liczne pomoce i  akcesoria do jogi zaprojektowane przez siebie pozwoliły mu rozwinąć sztukę terapeutycznej jogi bliskiej zachodniej rehabilitacji. Z każdym rokiem, na całym świecie, przybywa zwolenników uprawiających jogę według metody Iyengara®. W 2004 roku czasopismo TIME uznało Iyengara za jednego ze 100 najbardziej wpływowych ludzi XX wieku (biografia za portalem Wikipedia).

Metoda Jogi B.K.S. Iyengara®

Na podstawie doświadczeń z praktyki własnej i z pracy z tysiącami osób, Iyengar opracował specjalne sekwencje ćwiczeń na różne dolegliwości, począwszy od przeziębienia, poprzez bóle pleców, kłopoty z ciśnieniem, aż do depresji i chronicznego zmęczenia. Rozpisał treningi na blisko 50 dolegliwości i wynalazł przyrządy wspomagające ćwiczenia: specjalnie zaprojektowane ławki, krzesła i wałki. By efekty praktyki były jak najlepsze, trzeba wykonywać wszystkie pozycje w ściśle określony sposób. Tylko wtedy można precyzyjnie dotrzeć do każdej partii ciała (od skóry po narządy wewnętrzne). Właśnie dlatego osoby praktykujące jogę Iyengara® wielką wagę przykładają do dokładności i świadomej pracy w asanach (pozycjach), by wykonywać je w 100% prawidłowo. Nie ćwiczy się tak, jak pozwala ciało, gdyż byłoby to tylko pogłębianie istniejących ograniczeń i nieprawidłowości. Tu każda część ciała musi wykonać ściśle określoną pracę.  Bardzo ważne jest, by ćwiczyć pod okiem dyplomowanego nauczyciela.

Regularnie praktykowana joga pomaga zwalczać bóle głowy,kręgosłupa i stawów, ułatwia łagodne przejście przez okres przekwitania, wspomaga leczenie depresji. Asany zwiększają siłę i wydajność mięśni, ścięgien, systemu krążenia, systemu nerwowego. Mają również korzystny wpływ na umysł i psychikę.Poprzez praktykę jogi poznajemy siebie, swoje wnętrze, odkrywamy harmonię i pełnię  życia.

Jogę może ćwiczyć każdy!

 

ASANY- pozycje jogi Poszczególne pozycje jogiasany można podzielić na grupy, z których każda ma trochę inny wpływ na organizm człowieka.

Pozycje stojące
Techniki wykonywane w pozycji stojącej są dynamiczne i energetyzujące. Pozycje stojące są szczególnie ważne na początku .Stanowią podstawę dla dalszej praktyki. Dzięki nim ćwiczący zapoznaje się ze szkieletowo-mięśniową budową ciała oraz uczy się używać inteligencji, aby świadomie pobudzać te części swojego organizmu. Wzmacniają całe ciało, budują siłę, muskulaturę i determinację.

Asany w pozycji siedzącej
Wszystkie pozycje siedzące poprawiają elastyczność bioder, kolan i kostek. Obniżają  napięcie mięśni krtani i przepony, ułatwiając w ten sposób oddychanie. Wzmacniają kręgosłup, uspokajają umysł i uelastyczniają mięsień sercowy.

Skręty
Pozycje rozciągające boczne (skręty) uelastyczniają i odmładzają kręgosłup, usuwają sztywność barków, działają na organy wewnętrzne, usuwają kłopoty z biodrami, plecami
i pachwinami. Gdy kręgosłup staje się bardziej elastyczny, poprawia się dopływ krwi do zakończeń nerwowych.

Pozycje odwrócone
Wszystkie pozycje odwrócone odmładzają  i regenerują ciało, poprawiają krążenie, mają doby wpływ na pracę gruczołów dokrewnych oraz wzmacniają odporność organizmu.
Narządy wewnętrzne znajdując się w  pozycji odwróconej, dostają zwiększoną dawkę energii, podobnie jak mózg, do którego napływa większa ilość krwi. Nogi doskonale odpoczywają , ponieważ nie spoczywa na nich ciężar ciała . Tych pozycji, z uwagi na zakłócenie naturalnego przepływu krwi, nie powinny wykonywać kobiety w czasie menstruacji.

Skłony
Mają działanie uspokajające i wyciszające. Wpływają korzystnie na narządy brzuszne, kręgosłup i miednicę . Łagodzą napięcia i usuwają zmęczenie.

Wygięcia do tyłu
Wzmacniają kręgosłup, ramiona i nogi. W pozycjach tych mięśnie brzucha rozciągają się, zaś kręgosłup i biodra staja się bardziej elastyczne. Pozycje te dostarczają bardzo dużo energii i entuzjazmu, mają działanie antydepresyjne, rozwijają wiarę w siebie
i otwartość wobec świata.

Pozycje relaksacyjne
Pozwalają szybko usunąć zmęczenie, uspokoić się, całkowicie rozluźnić ciało i umysł oraz zregenerować siły.